Start van het UBO Register : nieuwe informatieverplichtingen in te vullen vóór 31/3/2019
Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun “uiteindelijke begunstigden” (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worden opgenomen over vennootschappen en hun achterliggende natuurlijke personen.
De start van het UBO-register is m.a.w. een nieuwe maatregel tegen witwassen en financiering van terrorisme. Het verplicht de eigenaar van een vennootschap om zich tegen 31/3/2019 te registreren.
Deze verplichting geldt voor elke bestuurder in een ‘onderneming’. Onder onderneming vallen sinds 1/11/2018 ook de VZW’s, maatschappen en de vennootschappen en dit op straffe van een geldboete vóór 31/3/2019.
Wat dient er NU specifiek te gebeuren voor 31/3/2019 ?
- De opstartgegevens van de uiteindelijke begunstigde van een vennootschap dienen te worden ingebracht in het nationale UBO register, en het register moet gevoed worden met alle gegevens die door het systeem opgevraagd worden met toevoeging van bewijsstukken.
De wetgever is streng. De boetes zullen persoonlijk voor de bestuurders zijn en variëren tussen 50,00 tot 5.000,00 EUR, in geval van niet-naleving. Opgelet de boetes zijn persoonlijk, dus niet ten laste van uw VZW of uw vennootschap, en bovendien per bestuurder of aandeelhouder die nalaat zich te registreren.
De mensen die de gegevens in het UBO register zelf willen invullen vinden alle informatie terug op de site van de overheid via deze link : https://financien.belgium.be/nl/E-services/ubo-register
Indien je wenst dat ons kantoor voor jou de opstartprocedure inzake UBO registratie tegen 31/3/2019 verwerkt dan kunnen wij ons hiervoor engageren.
Afbeelding : practicali.be